Sári B. László

Az új irodalmi érzékenység

(creative writing)

 

 

Az amerikai irodalmi színtér alapvető változásokon esett át a nyolcvanas évek végére. Amikor a meglehetősen konzervatív beállítottságú kritikus, John E. Aldridge 1992-ben az Esquire magazin 1967-es és 1987-es irodalmi térképeit elemzi, nem győz hangot adni megrökönyödésének – és felháborodásának. Míg az 1963-as összesítésben a fontos irodalmi központok „egyszerűen, művészi érdeklődésüknek megfelelően, különböző színekkel jelölve foglalják el helyüket a térképen” (Aldridge 1992, 3), addig „1987-re a térkép hű tükre a kortárs showbusiness hírességeinek és csillogásának”, s inkább égi, mint földrajzi dimenziókat idéz (Aldridge 1992, 4). Az 1963-ban közzétett jelentés Aldridge ízlésének megfelelően a fontos szerzőket és a megbízható kritikusokat helyezi a középpontba: a fontosabb folyóiratok (Partisan Review, Paris Review, Commentary, The Hudson Review, Story, Contact, stb.) és komoly irodalmat megjelentető kiadók köré csoportosítva találjuk mind a prózaírókat, mind pedig az írásaikkal komolyan foglalkozó hivatásosokat – működjenek akár az irodalmi intézményrendszeren belül (Edmund Wilson, Malcolm Cowley, Alfred Kazin, Dwight Macdonald), akár az egyetemeken (Lionel Trilling, Hugh Kenner, René Wellek, Northrop Frye) (Aldridge 1992, 4-5). A későbbi térképre Aldridge alig ismer rá: az irodalmi folyóiratok helyét javarészt a kiadók és az ügynökök vették át, szinte teljesen eltűntek a színről a jelentősebb kritikai folyóiratok és az egyetemek elméleti orientáltságú kritikusai, a költészetnek és az 1963-ban még avantgárdnak titulált irodalmi képződményeknek nyoma sincs (Aldridge 1992, 5). A kritikai orgánumok listája a nagy példányszámú kiadványokra, a The New York Timesra, a Publishers' Weeklyre, a Time-ra, a Newsweekre és a The Washington Postra korlátozódik (Aldridge 1992, 5), az 1967-es listából mindössze két szerző, Mailer and Bellow neve bukkan fel 1987-ben (Aldridge 1992, 6), az irodalmi élet befolyásos alakítói között pedig egyetlen „komoly” kritikust sem találni, mert helyüket nagyrészt szerkesztők és ügynökök, „patrónusok” – az irodalmi hírnév szálláscsinálói és az irodalmi élet partiszervezői – vették át (Aldridge 1992, 6-7). Ahogyan az Esquire fogalmaz: az irodalmi életben a „hipsterek” [az ötvenes évek mizantróp irodalmi figurái] után beköszöntött a szenzációhajhászok [hypester] kora (idézi: Aldridge 1992, 7). Aldridge mesterembereket lát a korábbi tehetségek helyén (innen könyvének címe: Talents and Technicians),[1] és azt veti az Esquire és az irodalmi élet egyes szereplői szemére, hogy a kritikának (az irodalmi termelésbe és fogyasztásba történő külső beavatkozás lehetőségének) még az illúzióját is elvetik (Aldridge 1992, 7-8).

  Annak ellenére, hogy Aldridge az irodalmi élet piacivá válásának és az irodalmi termelés gazdasági életbe történő beolvadásának tendenciáit jól érzékeli és érzékelteti, összefoglalója természetesen túloz, hiszen teljesen figyelmen kívül hagyja a korszakban párhuzamosan zajló folyamatokat, például a Magyarországon is ismert és többször ismertetett kritika-vitát és kultúraháborút.[2] Beszámolójának azonban egyértelmű hozadéka, hogy részletesen foglalkozik azzal az itthon kevésbé ismert és helyén kezelt fejleménnyel, hogy az irodalmi élet színterén a harmincas évektől új szereplő jelent meg, s a hatvanas évektől egyre nagyobb befolyásra tett szert. Aldridge erre az új intézményi szereplőre – a kreatív írásra – is tesz néhány keresetlen megjegyzést. Az általa lenézett mesteremberekről (nagyrészt a hetvenes nyolcvanas évek minimalista szerzőiről van szó) azt állítja, hogy „az amerikai – vagy bármely más – történelem első olyan generációjához tartoznak, mely kizárólag a formális egyetemi oktatásként bevezetett kreatív íráson nőtt fel” (Aldridge 1992, 15). Majd oldalakon keresztül azt ecseteli, hogy az intézményesített kreatív írás műhelyei hogyan váltak az irodalmi belterjesség melegágyává: útját állva az egyéni indíttatásnak, biztosítva a könnyű érvényesülés lehetőségét, kiiktatva az alkotói folyamatból a kritika szerepét, tanterv hiányában a formai tudatosságot és a mesterségbeli tudást, az intellektuális érdeklődést és végül magát a kreativitást (Aldridge 1992, 17, 21, 24, 26, 29). Aldridge értékelésével persze nem feltétlenül muszáj egyetérteni, de az általa vázolt fejleményekkel mindenképpen számot kell vetni, már csak a statisztikai adatok tükrében is: John Barth becslése szerint 1984-re mintegy hetvenötezerre tehető az irodalmi élet azon szereplőinek száma, akik kreatív írásból szereztek valamilyen fokú képesítést. A kreatív írást tanító programok szövetségének vezetője szerint 1990-re évente háromezren szereztek diplomát az egyre szaporodó programokban, általában olyan egyetemeken, ahol nem állt rendelkezésre magasabb szintű (M. A., Ph. D.) angol irodalmi képzés (Berry 1994, 57). A képzések száma a háború utáni helyzethez képest exponenciálisan emelkedett: az 1955-ben néhány tucat központot számláló kreatív írás programok száma 2004-re háromszázötvenre emelkedett, s ha a B. A. szintű képzéseket is figyelembe vesszük, akkor már hétszáz fölött járunk (McGurl 2009, 24-5). Aldridge áttekintésével összhangban, de értékelésével nem feltétlenül egyetértve Berry is azt állítja, hogy „könnyen előfordulhat, hogy a kreatív írás programok sokkal közvetlenebb hatást gyakorolnak az irodalom nem-egyetemi termelésére, terjesztésére és fogyasztására, mint az amerikai egyetemi élet bármely más szereplője” (Berry 1994, 57), különösen az irodalmi díjak odaítéléséért felelős, valamint az állami és szövetségi kormányzat által nyújtott kulturális támogatást megítélő bizottságokban betöltött tagságok és tisztségek révén. Ahogyan Berry megjegyzi, ez a fejlemény már csak azért is ironikus, mert az irodalomkritika és -elmélet éppen a kérdéses időszakban (a hatvanas évek végétől) kezdett el ráébredni saját politikai felelősségére (Berry 1994, 58), ám politikai befolyását nem sikerült intézményesen – és a kreatív írással foglalkozó programokhoz hasonló mértékben – kiterjesztenie az egyetemi intézményrendszer falain kívülre. Akkor is így van ez, ha a kultúraháború (vagy újabban a tudományos háború) csatái időről-időre fel-fellángolnak, s képesek akár az elnökválasztási kampány tematikájára (és közvetve, kimenetelére is) hatást gyakorolni. Ez persze nem jelenti azt, hogy az egyetemi angol tanszékeken végzett oktatási munka ne gyakorolna közvetve befolyást az irodalmi piac viszonyaira: a kurzusok olvasmánylistáin szereplő könyvek eladott példányszámai például érezhetően megemelkednek, s különösen így van ez azon szövegek esetében, melyeket nem csak az angol, hanem más tanszékeken is oktatnak. Ebből a szempontból említést érdemelnek a különböző kisebbségi szerzők művei, melyeket a nemi szerepekkel, etnicitással és faji kérdésekkel foglalkozó szemináriumokon is tanítják.

  A fentebb röviden vázolt helyzet következményeként a viszony a kreatív írás és az egyetemi kritika és irodalomelmélet között egyáltalán nem mondható rózsásnak. Az amerikai egyetemi kritikát a két világháború közötti időszakig olyan személyiségek uralták, akik általában maguk is alkotók voltak, s a T. S. Eliot nyomdokaiban lépkedő újkritika adja az első olyan jelentős amerikai kritikust, Cleanth Brooksot, aki maga nem számít irodalmi szerzőnek (Parini 1994, 127). Az egyetemi kritika együttélése a harmincas évektől formálódó kreatív írás programokkal (a kisebb súrlódások ellenére) problémamentesnek számított. Bellamy számol be például egy anekdotáról, miszerint Jakobson úgy kommentálta a Nabokov angol tanszéki kinevezéséről felröppent híreket, hogy „neki ugyan semmi baja az elefántokkal, de egyet se nevezne ki a zoológia professzorának” (Bellamy 1995, 87).[3] Ezen apró zökkenők ellenére azonban a hatvanas évek végéig az angol tanszékek jól tűrték a saját programjaikon belül, vagy az azok közvetlen szomszédságában tanító szerzőket, összhangban az újkritikának az irodalmi művek és (annak képzeletbeli meghosszabbításában) az irodalmi szerzők iránt táplált tiszteletével (Parini 1994, 128). Az utak a hatvanas évek elejétől-közepétől válnak aztán véglegesen el egymástól, s ez legalább két, egymással párhuzamosan futó irodalomkritikai fejleménynek, és az irodalmi élet átalakulásának köszönhető: egyrészt az irodalomkritika professzionalizálódásának és egyre inkább elméleti irányultságúvá válásának (Parini 1994, 128), másrészt pedig az ekkortól jelentkező politikai mozgalmaknak és a nyomukban létrejövő stúdiumoknak tulajdonítható, hogy a hagyományos újhumanisztikus irányelveket követő kreatív írás kívül találja magát az angol tanszékek falain, s máshol kell szövetségesek után néznie. Ahogyan Berry érvelése is rávilágít: az alapító atyának számító Norman Foester és az általa a harmincas években megalapított, egyre inkább követendő példává váló iowai iskola egyetemi-intézményes elszigetelődéséből következően az egyre nagyobb kockázattal dolgozó kultúripar részévé váló könyvkiadás felé orientálódott (Berry 1994, 67).

  A kreatív írás történetének ez a fejleménye akár logikusnak is tekinthető: Berry Gerald Graff nyomán rámutat, hogy a húszas-harmincas évek kritikai csatározásainak jelentős állomása volt az az apró változtatás az MLA okiratában, amikor a „study” [tanulmányozás] kifejezést a „research” [kutatás] váltotta fel. Az irodalomelméleti munkákat is publikáló Foester újhumanista elvek szerint összeállított programja az irodalmi tanulmányok [scholarship] jegyében született, és a kritikai (elméleti) és alkotó (gyakorlati) tevékenységet nem egymás ellenében, hanem egymást kiegészítve képzelte el és igyekezett beilleszteni a tantervbe (Berry 1994, 64-5). Hogy Foester terveit miért nem sikerült átültetni a gyakorlatba, arra több magyarázat is létezik: beszélhetünk egyrészt az újhumanisták belső megosztottságáról a gyakorlati teendőket és a szándékolt társadalmi hatást illetően, valamint az irodalmi szerzők és az elméleti szakemberek eltérő intézményi felhatalmazásáról és különböző előfeltevéseiről az oktatási rendszeren belül (Berry 1994, 70, 67). Egy biztos: a hatvanas évek végére a scholarship elvesztette pozícióit a reserach-csel szemben, társadalomjobbító küldetését pedig képtelenné vált betölteni abban a politikai közegben, mely egyre kevésbé kedvezett az efféle univerzalista alapokon nyugvó vállalkozásnak.

  Ebben a mezőben nyer értelmet az a történeti fejlemény, hogy a kreatív írás a hatvanas évektől miért a kultúripar felé kezdett orientálódni. A harmincas évektől a nyolcvanas évek elejére ugyanis a könyvkiadásban is alapvető változások következtek be: az évente kiadott címek listája öt-tízszeresére emelkedett, miközben a befektetés megtérülését a harmincas évek ezerötszázas példányszáma helyett a nyolcvanas évekre hat-tizenötezerre becsülték, és az évtized elejére tíz kiadó kezében összpontosult a piac nyolcvanöt százaléka (Berry 1994, 69). A könyvkiadás kultúripari terjeszkedéséből és a kreatív írás egyetemi elszigetelődéséből egyenesen következett, hogy az egyetemi katedrákon a hatvanas évektől egyre több kiadó, nagy példányszámú lapoknak dolgozó könyvkritikus, szerkesztő és állami ügynökségekben székelő kurátor tűnik fel oktatóként az iowai modellt követő programokban (Berry 1994, 58), a kreatív írás oktatásába pedig szervesen beépülnek azok az ismeretek, melyekre minden kezdő szerzőnek szüksége van, ha be akar törni az irodalmi életbe: tanítani kezdik a kéziratok benyújtásának mechanizmusait, a szerkesztői folyamat fázisait, foglalkoznak a visszautasítás lélektanával, a könyvkiadás írókat is érzékenyen érintő gazdasági vonatkozásaival, a piaci folyamatok alakulásával, stb. Ha ma kinyit az ember egy kreatív írás tankönyvet (és ezek száma elképesztően megnőtt az utóbbi időben), akkor alig találni olyat, mely legalább egy fejezetet ne szentelne ezeknek a kérdéseknek. Mindezekhez hozzájárult még, hogy a kreatív írás programok végzősei nem csupán a szűkebb értelemben vett irodalmi intézményrendszer területén helyezkedhettek el, hanem a kortárs média különböző pozícióiban is megvethették a lábukat, még szorosabbra fűzve a kapcsolatot a kortárs kultúripar és média, valamint az irodalmi élet között. Nem véletlen például az élményszerűséget kitüntető újságírói nemzedék jelentkezése a hatvanas évektől, vagy a nem fikciós irodalmi műfajok fejlődése, melyek aztán hatással voltak az irodalmi termelés különböző szegmenseiben: gondolok itt elsősorban Jane Didion, Hunter S. Thompson és Tom Wolfe, vagy újabban William T. Vollman munkáira, melyek kapcsolatot létesítenek az újságírás és a kortárs irodalom között (McGurl 2009, 30). Wolfe a nyolcvanas évek végén a „realizmus” mellett lándzsát törő manifesztumban egyenesen úgy fogalmazott, hogy „azt hiszem, manapság a legfontosabb témát nem a háborúk és a politika szolgáltatja, hanem az emberek életmódjában bekövetkezett változások” (idézi: Bellamy 1995, 78).

  Wolfe kijelentése arra is rávilágít, hogy az általa írt nem-fikciós művekkel párhuzamosan jelentkező minimalista szerzőket – a kreatív írás programok végzőseit – miért is értékelték sokan a „kortárs realizmus” (Abádi 1994, 25-29) és az „életmód próza” (Bellamy 1995, 75-82) képviselőiként. De a kritikai konszenzus véget is ér a leíró szinten: a jelenség értékelésében már erősen megoszlanak a vélemények. Aldridge a kreatív íróműhelyekben az indoktrináció intézményesült formáit látja, a minimalista prózából pedig hiányolja az egyéni látásmódot és a történelmi valóságon felülkerekedő személyes víziót (Aldridge 1992, 24; 36-43). Parini azt veti egyes szerzők szemére, hogy a kreatív írás elszigetelt légkörében átengedik magukat az öncélú szolipszizmusnak, s nem tartanak lépést a szélesebb irodalmi-kulturális-politikai-kritikai fejleményekkel, s így a kortárs kontextus legégetőbb problémáival (Parini 1994, 128-9). Bellamy némileg összetettebben látja a helyzetet: a hetvenes-nyolcvanas évek életmód prózájának regionális sokszínűségéből számára tartalmilag kibontakozik valamiféle összkép a kortárs amerikai társadalomról, vagy legalábbis arról a szeletéről, melyről az irodalmi művek korábban szemérmesen hallgattak, ám minden kritikusi támogatása ellenére a folytatást nem a minimalista esztétika továbbélésében, hanem – a minimalizmus tartalmilag realista irányultságú programjának meghosszabbításaként – az eddig ismeretlen tapasztalati mezőket megszólító és ábrázolni képes új irodalmi hagyomány kialakulásában látja (Bellamy 1995, 83-4).[4] Berry pedig egyenesen azt állítja, hogy a kreatív írás egyetemi elszigetelődésével és piaci orientációjával elvágta magát a történelemtől és az irodalmi hagyományoktól, s kizárólag a jelenre összpontosít (Berry 1994, 63). Mintha minden egyes eddig idézett kritikus saját irodalom-fogalmának előfeltevéseit igyekezne számom kérni a kreatív írás gyakorlatán és/vagy a minimalista prózán, és figyelmen kívül hagyná annak lehetőségét, hogy „a kreatív írás programjának kialakulása a háború utáni amerikai irodalom legfontosabb eseménye, és az irodalmi termelés és a felsőoktatási gyakorlat egyre intimebb viszonyának szentelt figyelem kulcsfontosságú annak szempontjából, hogy megragadhassuk a háború utáni amerikai irodalom egyedi vonatkozásait” (McGurl 2009, ix).

  McGurl The Program Era: Postwar Fiction and the Rise of Creative Writing című könyvében éppen erre vállalkozik, s Bellamyhoz hasonlóan vázolja fel a háború utáni amerikai próza fejleményeit, melyek véleménye szerint három nagyobb esztétikai centrum felé gravitálnak, melyeket a „technomodernizmus” (McGurl 2009, 37-46), a „magas kulturális pluralizmus” (McGurl 2009, 56-63) és az „alsó középosztálybeli modernizmus” (McGurl 2009, 63-9) terminusokkal próbál meg leírni. Ezek az esztétikai centrumok nagyjából megfeleltethetők a posztmodern prózának, az etnikai kánon műveinek és a minimalizmusnak, ám McGurl leírása annyiban személetesebb a politikai alapokon is szerveződő kanonikus képződmények címkéinél, hogy rávilágít a különböző szerzők és művek kreatív íráshoz fűződő viszonyára és arra a közös sajátosságra, melyet Ulrich Beck, Anthony Giddens és mások munkái nyomán „reflexív modernitásnak” nevez (McGurl 2009, 12). Vagyis nem csupán arról van szó, hogy McGurl egy elegáns irodalomtörténeti narratívát képest felvázolni az egyes szerzők kreatív íráshoz fűződő viszonyának elemzése révén, hanem intézményes irodalmi genealógiát vezet le: a magas modernizmus (Joyce és Faulkner, a modernista zsenik) a professzionalizmus (James és Hemingway, a próza mesterei) felől érkező intézményesülés és a vele létrejött ötvöződés révén egy irodalmi mezőt jelöl ki a kortárs próza számára, melynek sarokpontjait a „technomodernizmus” (Barth és Pynchon, a technicitás képviselői), a „magas kulturális pluralizmus” (Roth és Morrison, az etnicitás szószólói), valamint az „alsó középosztálybeli modernizmus” (Carver és Oates, a munka világának reprezentánsai) jelentik, s ami a kortárs irodalmi piacból egyre kisebb szeletet szakít ki a műfaji próza növekvő térnyerésével szemben (McGurl szemléletes ábráját ld.: McGurl 2009, 409). A kreatív írás rendszerszerű szemléletének következtében ezek az esztétikai csomópontok nagyjából a kreatív írás három alapproblémájának irányába tájékozódnak esztétikailag: a „technomodernizmus” az „írj arról, amit ismersz!” [„write what you know!”] parancsára reagálva a posztmodern ismeretelméleti szkepszist aknázza ki végletesen; a „magas irodalmi pluralizmus” a „találd meg a hangod!” [„find your voice!”] problematika politikailag és esztétikailag égető kérdéseinek megválaszolására tesz kísérletet; az „alsó középosztálybeli modernizmus” pedig a „ne mondd, hanem mutasd!” [„show, don't tell!”] alapelvét ülteti át a gyakorlatba. Azonban nyilvánvalóan nem kizárólagosságra épülő esztétikai útkeresésről van szó az egyes trendek esetében, hanem jól érzékelhető hangsúlyokról, mint ahogy az ezt a hármas irányultságot némileg keresztbe metsző szövegmodalitások, a „realista irányultság” és a „formai kísérletezés” esetében is: McGurl ugyanis rámutat, hogy még a leginkább realistának ható szerzők – így a hetvenes-nyolcvanas évek minimalistái – esetében is megfigyelhető „az íráshoz mint foglalatossághoz és egzisztenciális állapothoz fűződő reflexív viszony” (McGurl 2009, 33), és a formai kísérletezés mestereinek szövegei is olvashatók az irodalmi mező és az egyetemi intézményrendszer allegóriájaként.[5]

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Lettre, 76. szám

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 



[1]A “mesteremberek” kifejezés derogatív használata egészen Dwight McDonald egy korai, 1960-as írásáig vezethető vissza. Ld.: McDonald 2007.

[2]Ld.: Farkas 1998.

[3]Természetesen vándortörténetről van szó, mely több változatban is létezik. Egy másik megfogalmazást választ például a kreatív írás történetéről szóló könyvének mottójául és címmagyarázatául Myers (1996). Erről ld. még: McGurl 2009, 6; illetve Nabokov tanítási gyakorlatáról: 7-10.

[4]Bellamy álláspontja némileg álságos: az általa vizionált új próza lehetséges képviselőiként a nőket nevezi meg, miközben összefoglalójában teljesen figyelmen kívül hagyja a nők esztétikailag és politikailag jelentős irodalmi teljesítményeit a hetvenes és nyolcvanas években, illetve semmiféle jelentőséget nem tulajdonít annak a ténynek, hogy az általa méltatott minimalista szerzők között is szép számmal szerepelnek nők, kiknek művei ugyan  „program” tekintetében illeszkednek a minimalizmus egyéb szerzőihez, de jelentős eltérések figyelhetők meg szövegeikben a sokszor maszkulin szikárságú, Hemingway-re hajazó „férfias” esztétikától, mint ahogy egyes férfiszerzők esetében is elmozdulás figyelhető meg az érzelmi megnyilvánulások irányába: ennek jelentőségét még az egyébként a nemi szerepekkel nem foglalkozó Abádi is regisztrálja Carver- és Williams-elemzéseiben (Abádi 1994, 321, 352-3). McGurl pedig egyenes azt állítja, hogy bizonyos minimalista szerzők – Jayne Anne Phillips, Ann Beattie, Amy Hempel, illetve később Andrea Lee és Susan Minot – esetében a minimalista esztétika alkalmassá válik a női tapasztalat kérdéseinek átgondolására, és a „magas kulturális pluralizmus” „maximalizmusának” történő ellenszegülésre (McGurl 2009, 69).

[5] McGurl remek olvasatát Barth Gile Goat-Boy című regényéről ld.: 37-44.